Poldergotiek en? Piet Jan Blauw en Jorges Reyes in het Cultuurcentrum

de Wester te Enkhuizen.

Zoals u weet biedt de Stichting Cultuurcentrum de Wester te Enkhuizen van april t/m oktober 2004 elke maand een eigen en bijzonder cultureel evenement onder de titel:

Poldergotiek en ??

Het is een gevarieerd cultureel programma van hoge kwaliteit met een bovenregionale betekenis, geïnspireerd door architectuur en vroegere functie van deze 15-eeuwse gotische kerk.

Op zaterdag 10 juli a.s om 20.30 uur komen ditmaal Piet Jan Blauw en de Mexicaanse Jorges Reyes naar het Cultuurcentrum de Wester .

Deze veelzijdige kunstenaars verzorgen een avond zoals men zelden meemaakt.

Piet Jan Blauw, visueel artiest, muzikant, uitvinder van instrumenten en installaties; deze

beminnelijke artiest uit Noord-Holland kan dan ook onmogelijk in één hokje geplaatst worden. Daaraan heeft hij overigens altijd een hekel gehad.

Op door hemzelf vervaardigde instrumenten boetseert Piet Jan Blauw beelden van geluid.

Blauw?s instrumenten produceren archetypische geluiden. Zijn didgeridoo van aluminium doet ook dienst als cello en berimbau. Zijn muziek kan nooit op precies dezelfde manier worden her-speeld en vergt veel improvisatie.

Deze keer dient onze prachtige kerk als inspiratiebron.

Zo worden ultrasone stralen bijvoorbeeld door Blauw's manoeuvres tot leven gewekt, resulterend in een eindeloze waaier van geluiden, die hij stuurt via samplers, sequencers en processoren. Hij brengt elementen uit de natuur, zijn directe omgeving en de hedendaagse technologie nader tot elkaar.

Hij heeft in een korte tijd veel belangstelling gekregen voor de interactieve media, en vertelt daarover: ?Ik was op zoek naar andere manieren van communicatie, want taal kon mij niet geven waar ik naar op zoek was. Later begon ik mij te identificeren met wat ik gecreëerd had. Ik wilde zelf voelen wat ik gemaakt had?. Blauw?s doel is niet domweg het manipuleren van technologische snufjes. Hij wil dat zijn creaties een emotionele respons veroorzaken bij het publiek .Zijn objecten zijn gemaakt met verfijnd vakmanschap.

Jorge Reyes combineert het geluid van duizend jaar oude Mexicaanse trompetten met de

21 eeuwse technologie en bespeelt behalve zijn eigen lichaam ook stenen, stukken hout en schelpen.Zijn muziek is breekbaar en mysterieus en laat zich goed vergelijken met de ‘fourth world music’ van avant garde- en jazztrompettist John Hassell.

Voor Reyes zelf is zijn muziek niet in de eerste plaats een vorm van entertainment, maar een onderzoek naar de verschillende lagen van bewustzijn en communicatie.

Deze twee muziek- kunstenaars zijn globetrotters puur sang.

Blauw exposeerde en trad op in Europa, de Verenigde Staten, Curacao, Mexico en de Dominicaanse Republiek, terwijl Reyes fluit studeerde in India en Duitsland en later zijn mengeling van pre-spaanse klanken en moderne trance-muziek ten gehore bracht in onder meer Brazilië, Duitsland, Spanje, Portugal, Frankrijk, de Verenigde Staten, Canada en Nederland, waar hij met succes optrad tijdens het Tegentonenfestival in Paradiso en het Lowland Festival.

Wij voorspellen u een weergaloze avond in deze unieke entourage, prikkelend voor al uw zintuigen?.

U bent van harte welkom vanaf 20.00 uur, alwaar u voor de voorstelling kunt genieten van een kopje koffie of thee en van de Kerk!

Om 20.30 uur begint het bijzondere optreden van Piet Jan Blauw en Jorges Reys.

Kaarten zijn te verkrijgen aan de Kerk én bij de voorverkoopadressen : De Wit Beeld en geluid, Cap, de postwinkel op het Koperwiekplein en bij Van de Mosselaar, juwelier in Bovenkarspel. Volwassen E 7 en jongeren tot 18 jaar E 3.50.